06 de desembre 2006

La classe social encara marca els hàbits dels nens en les hores extraescolars



Televisió, videojocs i Internet, entre les activitats més preferides
Francesc Castro (laMalla.net)

Les diferències de classe no són un element anacrònic en les societats actuals sinó que es mantenen vigents i més vives que mai. Un estudi de la Fundació Jaume Bofill ha analitzat els hàbits extraescolars en els nens d'entre sis i 12 anys i ha comprovat com de diferent és la formació dels infants segons el nivell socioeconòmic de la família. Així, els nens d'origen més humil consumeixen més televisió, realitzen menys activitats extraescolars, dediquen més temps als videojocs i viuen més allunyats de certs recursos com Internet.

Una de les conclusions principals de l'estudi és que les desigualtats entre nens s'aguditzen molt més durant les hores extraescolars que no pas en les hores lectives compartides als centres.

Veure la televisió, navegar per Internet, jugar a les consoles, estar amb els amics i fer els deures són les activitats a les que els nens d'entre sis i 12 anys dediquen més temps quan no estan a l'escola. El problema, però, arriba amb l'ús que fan els nens i les possibilitats que tenen de gaudir de diferents recursos. I és aquí on les diferències socials es deixen veure.

Els que són d'un nivell de classe més baixa consumeixen més televisió i en fan un ús "indiscriminat", segons el coordinador de l'estudi, Rafael Torrubia. Mentre un nen de classe alta veu unes set hores de televisió a la setmana, un nen de classe baixa en veu 13.

El mateix passa en les hores compartides amb els amics (4,5 hores els de classe alta per 6,8 els de classe baixa), les dedicades als videojocs (tres per 4,6) o les centrades en activitats extraescolars (6,2 per 4,9).

Així, destaca l'estudi, el fet de ser d'una classe o una altra trenca "la igualtat d'oportunitats" entre els joves quan, les escoles lluiten pel contrari. El problema també es reflecteix en les possibilitats que tenen els nens alhora de realitzar una activitat extraescolar (esport, idiomes, música...), i sobretot en l'accés que tenen a les noves tecnologies.

La majoria dels nens de classe més baixa viuen en llars sense connexió a la Xarxa tot i que els que en tenen passes moltíssimes més hores navegant que no pas els de classe alta. Per Torrubia, segons declaracions al Periódico, això es deu a "maneres diferents d'educar. En unes famílies hi ha menys control o menys atenció que en d'altres sobre el que fan els fills quan són a casa".

La lectura continua sent una de les activitats que perden més terreny entre les preferències dels més joves durant les hores d'oci o lleure. Quan més grans són els nens, més temps dediquen a activitats com estar amb els amics, videojocs o navegar per Internet, i menys a la lectura.

RelojesWebEspana!